گروه روابط بین الملل دانشگاه ازاد همدان ، ghasemtoraby@yahoo.com
چکیده: (111 مشاهده)
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین بر جایگاه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران بود. تحقیق حاضر از نوع واقعگرایی است و روش تحقیق کیفی از نوع اسنادی میباشد. در این پژوهش از روشهای جمعآوری کتابخانهای و اسنادی، بررسی مدارک و اسناد، مصاحبه با کارشناسان و آگاهان موضوع برای گردآوری اطلاعات استفاده شد و با روش تحلیلی – توصیفی، تجزیهوتحلیل شد.با توجه به یافتههای تحقیق این نتیجه حاصل شد که رشد مناسبات اقتصادی در بخش صدور انرژی بهویژه نفت ایران به چین و در تجارت و همکاریهای فنی و عمرانی دوجانبه و ارتقای سطح سیاسی مراودات و افزایش دیدارهای دوجانبه حاکی از آن است که همچنان این دو کشور یکدیگر را شریکی مهم میدانند و خواستار افزایش پیش از پیش مناسبات در همه زمینهها هستند. سرمایهگذاریهای چین در ایران عمدتاً شکل تجاری داشته است و با واردات کالاهای مصرفی و واسطهای از سوی ایران درازای فروش نفت، مواد خام و معدنی و تولیدات پتروشیمی باارزش افزوده پایین همراه گردیده است. در حال حاضر چین به دنبال ارتقاء جایگاه خود در زنجیره ارزش جهانی به کمک اجرای طرح یک کمربند- یک جاده میباشد ایران میتواند از این موقعیت استفاده بهینه بکند.
fardmotlagh H, toraby G, rezaei A. (2024). Economic and commercial relations with China and the international position of the Islamic Republic of Iran. IPSJ. 4(1), 129-152. URL: http://ipsj.iauh.ac.ir/article-1-106-fa.html
فرد مطلق حسین، ترابی قاسم، رضایی علیرضا. روابط اقتصادی و تجاری با چین و جایگاه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران مطالعات سیاست بین الملل 1403; 4 (1) :152-129